Škodí nám vitamíny v tabletách?

Pohybová aktivita a cvičení se považuje za základ léčby cukrovky 2. typu. Zvyšuje citlivost buněk na inzulín a snižuje tak hladinu cukru v krvi. Vědci však došli k překvapivému objevu: současné užívání tablet s vitamínem C a E při cvičení dokáže jeho pozitivní efekt zcela zničit.

Hlavním zdrojem energie pro tělo je krevní cukr, tzv. glukóza. Pro některé lidské buňky, zejména nervové buňky a červené krvinky, je naprosto nepostradatelná. Glukóza se z krve dostává do buněk přes buněčnou membránu - sama ji projít nedokáže. Potřebuje k tomu speciální bílkovinné transportéry, které jí pomohou tuto bariéru překonat. Metabolismus glukózy řídí inzulín. Právě on zajišťuje, aby se neaktivní glukózové transportéry dostaly z nitra buňky na povrch a umožnily vstup cukru do buňky. Při diabetu (cukrovce) 2. typu však citlivost buněk na inzulín postupně klesá. Glukóza se do buněk nedostane a její zvýšená hladina v krvi poškozuje cévy a postupem času vede k závažným poruchám orgánů.


Glukózové transportéry GLUT4 nutné pro přenos cukru do buňky jsou značeny zeleně. U buňky vlevo jsou transportéry neaktivní, uloženy uvnitř buňky. V pravé části obrázku je buňka s aktivními transportéry vystavenými na povrch membrány. (Foto: Bogan, et.al., Nature 425:727-33 (2003))

Necitlivost těla na inzulín, tzv. inzulínová rezistence, je tedy podstatou vzniku diabetu 2. typu. Inzulinovou rezistenci je možné ovlivnit dlouhodobým užíváním léků. Stejně dobře, a možná ještě lépe, však působí pravidelný pohyb. Lékaři proto považují pohybovou aktivitu za jeden z pilířů léčby cukrovky. Dokonce se ukazuje, že poctivé cvičení má větší efekt než metformin, jeden z nejrozšířenějších léků proti diabetu.

Raději bez tablet

Zajímavé výsledky aktuálně přinesla studie profesora Ristowa a jeho kolegů z univerzity v Jeně zveřejněná v prestižním časopise PNAS . Vědci zkoumali dvě skupiny mladých mužů. První skupina užívala vitamíny C a E, látky velice oblíbené a běžně užívané v nejrůznějších potravinových doplňcích a multivitaminech. Druhá skupina mužů tablety nebrala. Při stejné pohybové aktivitě se ukázalo, že muži, kteří vitamíny užívali, byli k inzulinu méně citliví.

Výzkumníci si to vysvětlují antioxidačním působením vitamínů. Při spalování glukózy vznikají v buňkách volné kyslíkové radikály. Dosud se vědělo jen o jejich škodlivém vlivu na tělo. "Naše výsledky však naznačují, že volné radikály zároveň příznivě působí na citlivost buněk k inzulínu," vysvětluje profesor Ristow. Vitamínové tablety s antioxidačním účinkem však tuto užitečnou schopnost radikálů blokují. Pozoruhodné je, že strava bohatá na ovoce a zeleninu, které jsou vitamínů s antioxidačním účinkem plné, takto negativně nepůsobí a riziko vzniku cukrovky 2. typu snižuje. Další výzkum vědců se proto zaměří na tento rozdíl.

Zdroj:
  • RISTOW, Michael, et al. Antioxidants prevent health-promoting effects of physical exercise in humans. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America [online] <http://www.pnas.org/>.
  • KOMAROFF, Anthony L. Antioxidant Supplements Blunt Exercise-Induced Improvement of Insulin Sensitivity. Journal Watch General Medicine [online]. <http://general-medicine.jwatch.org>.

Facebook komentáře

Share on Myspace