- Podrobnosti
-
Vytvořeno 07. říjen 2009
-
Napsal Hana Kostková
Antioxidant je látka, která omezuje aktivitu
volných kyslíkových radikálů v těle, tzn. i oxidační procesy, které mají za následek poškozování tkání. Tím se zpomaluje proces stárnutí. Antioxidanty mohou být do těla přijímány přirozenou cestou, např. ovocem či čajem, nebo v čisté podobě jako potravinový doplněk (např. vitamínová tableta). Mezi nejvýznamnější přirozené antioxidanty patří vitamíny C, E, provitamin A, flavonoidy (rostlinná barviva) a různé prvky, jako selen, zinek, mangan atd.
Vědci z
Institutu biochemie a molekulární biologie na Univerzitě Heinricha-Heineho v Düsseldorfu zkoumali vztah mezi spotřebou ovoce a zeleniny, hladinou antioxidantů a úrovní poznávacích (kognitivních) schopností. Studie byla provedena u zdravých dobrovolníků ve věku 45 až 102 let.
Osoby, které v rámci této studie přijaly kolem
400 g ovoce a zeleniny denně, měly ve srovnání s lidmi, v jejichž příjmu figurovalo méně než 100 g těchto potravin denně, prokazatelně vyšší hladinu antioxidantů v těle. Tito jedinci také měli méně indikátorů, které značí poškození tukové tkáně
volnými kyslíkovými radikály.
Dr. M. Cristina Polidori vysvětluje: „Je známé, že existuje úzký vztah mezi
příjmem ovoce a zeleniny a přirozenou obranou těla pomocí
antioxidantů proti volným kyslíkovým radikálům. Víme také, že špatné stravovací návyky zvyšují riziko rozvoje
poznávacích poruch. Tato studie odhalila mnohočetná propojení mezi příjmem ovoce a zeleniny, obranou těla proti stárnutí a úrovní kognitivních funkcí u zdravých jedinců nezávisle na věku,“ doplnila Polidori. Význam studie také zvyšuje fakt, že byla prováděna na velkém počtu (193) zdravých dobrovolníků. Tyto nálezy nejsou závislé na věku, pohlaví, vzdělání, hmotnosti ani na dalších faktorech, které by mohly ovlivňovat poznávací funkce či hladinu antioxidantů.
Dr. Polidori dále říká: „Proto doporučujeme zlepšit
stravovací návyky, zejména množství přijatého ovoce a zeleniny v každém věku, a to čím dříve, tím lépe. To může zvýšit šanci, že se vyhneme rozvoji demence v pokročilém věku.”
Demence je duševní choroba způsobená degenerativními změnami mozku, které mohou být vyvolány úrazem nebo nemocí mozku, jako je např. zánět mozku nebo zánět mozkových blan. Nejčastějšími příznaky demence jsou poruchy krátkodobé paměti, úsudku, orientace, pozornosti, chování a komunikace, jež buď přestává úplně, nebo je nesrozumitelná. Pro demenci je také charakteristické postupné prohlubování a zhoršování příznaků, přičemž nepostihuje všechny složky zároveň, ale postupně. Některé funkce mohou být zachovány.
Jsou plánovány další studie, které by zahrnovaly větší počty pacientů s
Alzheimerovou chorobou různého stupně (což je degenerativní onemocnění mozku, při němž dochází k postupné demenci) a také začleňovaly pacienty s mírnými kognitivními poruchami bez demence.
Kde najdeme nejvíce antioxidantů?
Protože potraviny rostlinného původu obsahují mnoho různých tříd a typů antioxidantů, je pro epidemiologické důvody důležité znát jejich celkovou antioxidační kapacitu (TAC, total antioxidant capacity). Jde o kumulativní hodnotu, která vyjadřuje schopnost dané potraviny vychytávat volné kyslíkové radikály. Na Parmské universitě (Itálie) byla provedena rozsáhlá studie, v níž se testovala TAC u 34 druhů zeleniny, 30 druhů ovoce, 34 různých nápojů a 6 rostlinných olejů. K analýze byly použity 3 různé typy testů, které byly založeny na odlišných chemických mechanismech. Mezi ovocem měly největší antioxidační kapacitu ostružiny, červený rybíz a maliny, a to bez ohledu na použitou analytickou metodu. U zeleniny při dvou testech vykazovaly nejvyšší hodnotu špenát a paprika, zatímco při měření třetí metodou dosáhl nejvyšší naměřené hodnoty chřest. Bez zajímavosti jistě není informace, že z nápojů měla nejvyšší TAC káva následovaná citrusovými džusy.
Studie byla publikována v srpnovém vydání the Journal of Alzheimer’s Disease.
Zdroje:
- High Fruit And Vegetable Intake Linked To Antioxidant Status And Cognitive Performance In Healthy Subjects. ScienceDaily [on-line] <http://www.sciencedaily.com>
- Wikipedie, Otevřená encyklopedie. [on-line] <http://cs.wikipedia.org/>
- Nicoletta Pellegrini, N., Serafini, M., Colombi, B., Del Rio, D., Salvatore, S, Bianchi, M. and Brighenti, F. Total Antioxidant Capacity of Plant Foods, Beverages and Oils Consumed in Italy Assessed by Three Different In Vitro Assays. PubMed.gov [on-line] <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/>
Facebook komentáře