- Podrobnosti
-
Vytvořeno 12. říjen 2009
-
Napsal Vlasta Stancová
Zelený čaj, jeden z nejpopulárnějších nápojů, který se těší oblibě po celém světě a je dostupný také jako doplněk stravy, pomáhá udržovat naše
kosti zdravé. Vědci zjistili, že čaj obsahuje skupinu látek, které stimulují tvorbu kostí a pomáhají zpomalovat jejich odbourávání. O blahodárných účincích
zeleného čaje na kosti se traduje už mnoho desetiletí, nicméně dosud žádná vědecká studie přímo neprokázala, jaké látky a jakým způsobem kostem prospívají. Až nyní se to podařilo
vědcům z Hongkongu.
Citlivá rovnováha
Ačkoliv by se mohlo zdát, že jsou kosti neživé tkáně, ve skutečnosti jde o žijící systémy s
aktivním metabolismem. Citlivě reagují na řadu vlivů, které podmiňují tvorbu či naopak odbourávání
kostní tkáně. V nové studii Ping Chung Leung a jeho kolegové vystavili tkáňovou kulturu osteoblastů – buněk tvořících kostní tkáň –, po několik dnů působení tří hlavních sloučenin zeleného čaje: epigalokatechinu EGC, galokatechinu GC a galokatechingalátu GCG.
Zjistili, že zejména EGC významně zvyšoval aktivitu klíčového enzymu, který podporuje růst kostí, a to až o 79 procent. EGC také podstatně zvyšoval
mineralizaci kostí, tj. ukládání minerálních látek, které vedou k jejich posílení. V neposlední řadě EGC blokoval aktivitu osteoklastů – buněk odbourávajících kostní tkáň. Výsledky studie lze shrnout následovně: epigalokatechiny působí proti odbourávání a ve prospěch tvorby nové kostní tkáně. Během studie vědci nezaznamenali žádné
toxické účinky zeleného čaje na zkoumané buňky.
Zelený čaj má tedy potenciál pomoci při prevenci a léčení
osteoporózy, což je onemocnění, při kterém se snižuje hustota a kvalita kostní hmoty a naopak vzrůstá riziko
zlomenin. Obvykle postihuje více ženy než muže.
Studii provedli vědci z Institutu čínské medicíny na Čínské univerzitě v Hongkongu. Více informací o jejich práci naleznete v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry.
Téměř nekonečný seznam
Zelenému čaji je přisuzován dlouhý výčet příznivých účinků, z nichž některé byly potvrzeny i vědeckými studiemi. Například studie z roku 2006 spojuje jeho konzumaci se
snížením úmrtnosti na rakovinu a na kardiovaskulární choroby. Jiná studie zase popisuje „asijský paradox“, kdy navzdory velmi rozšířenému kouření cigaret je v Asii malý výskyt srdečních chorob a rakoviny. Podle jiných prací nápoj díky vysokému obsahu polyfenolů a dalších
antioxidantů snižuje hladinu „špatného“
LDL cholesterolu v krvi, zabraňuje jeho oxidaci, potlačuje podráždění nervové soustavy, čímž působí jako antistresový faktor. Stres je spouštěcím mechanismem a hnacím pohonem řady chorob.
Na podzimní virózu
Podzimní sychravé počasí na sebe nedá dlouho čekat a někteří ulehneme s nějakým nepříjemným infekčním onemocněním. Pokud však společně s
antibiotiky budeme popíjet
zelený čaj, můžeme podle egyptských vědců účinek léků až trojnásobně zvýšit.
Správná příprava
Zelený čaj je třeba zalévat vodou, která prošla varem, ale zchladla zhruba na 80 °C. Příliš teplá voda by způsobila vyluhování
tříslovin a hořkou chuť nápoje. Chladná voda by naopak nedokázala z lístků uvolnit všechny požadované složky a čaj by měl mdlou chuť. Doba louhování by neměla přesáhnout
dvě minuty. Čaj by měl být skladován na vzduchu nepřístupném místě, například v uzavřené nádobě.
Černý i zelený čaj jsou tvořeny lístky téže rostliny, uchování zdraví prospěšných látek v zeleném čaji tkví ve způsobu zpracování výchozí suroviny. Kromě toho obsahuje zelený čaj i méně
kofeinu než černý čaj.
Zdroj:
Facebook komentáře