Vyzrajte na hypertenzi – používejte chilli

Trápí vás vysoký krevní tlak? Pokud ano, není divu, vždyť toto onemocnění postihuje zhruba 15 - 20 % populace. Jeho zákeřnost tkví v tom, že se většinou neprojevuje žádnými příznaky a neléčená hypertenze může končit až infarktem myokardu nebo cévní mozkovou příhodou.

Chilli papričky se pyšní bohatým výčtem příznivých účinků na lidský organismus: pomáhá bojovat proti rakovině, zánětům, uleví při chronické rýmě či bolestech. Podle výsledků nedávné studie uveřejněné v časopise Cell Metabolism se tento seznam o jeden významný bod rozšíří. Aktivní složka chilli papriček - kapsaicin totiž uvolňuje napětí cév u myší s vysokým krevním tlakem.

Papričky se pálením chrání

Kapsaicin (kapsicin) je pálivý alkaloid paprik, který rostlina tvoří na obranu před mikroskopickou houbou rodu Fusaria, která likviduje její semena. Kolem 80 % kapsaicinu je soustředěno v žebrech a semenech papriček. Po jejich odstranění výrazně snížíme pálivost, ale ochudíme se i o prospěšnou látku.

Pálivá chuť jídel si našla řadu příznivců. Oheň v ústech vyhledávají hlavně milovníci mexické kuchyně. Zajímavostí je, že stejná látka je používána v obranných prostředcích - pepřových sprejích.

Kapsaicin pomáhá, ať už ho konzumujete ve formě pálivé omáčky, chilli papriček nebo cayenského pepře.

Hypertenzním myším sníží tlak kapsaicin

Vlivem kapsaicinu na krevní tlak se zabývaly i starší studie. Přinesly však protichůdné výsledky. Tato studie je první, která na molekulární úrovni zkoumá účinky dlouhodobého působení kapsaicinu u myší s vysokým krevním tlakem.

„Zjistili jsme, že dlouhodobá konzumace kapsaicinu chronicky aktivuje vaniloidní (kapsaicinový) receptor TRPV1 a následně sníží krevní tlak geneticky hypertenzních myší.“ Shrnuje závěry studie čínský vědec Zhiming Zhu z Third Military Medical University.

Dá se říci, že výsledky, které vzešly z výzkumu, vědci očekávali. Potvrzují je totiž epidemiologické analýzy. V severovýchodní Číně je výskyt vysokého krevního tlaku přes 20 %, zatímco v jihozápadní pouze 10 - 14 %. Podle Zhua je to dáno oblibou pálivých a chilli kořeněných pokrmů v této oblasti.

Kapsaicin dusí nádorové buňky

Není zatím přesně objasněno jak, ale kapsaicin dokáže likvidovat nádorové buňky tím, že nabourá jejich mitochondriální dýchání a znemožní jim přístup ke kyslíku.

Kapsaicin uleví od bolesti

O nové metodě lokálního umrtvení bez nežádoucích účinků jsme informovali ve článku Čili papričkami proti bolesti. Kapsaicin by měl v budoucnosti pomoci od bolesti také lidem se zánětlivým onemocněním kloubů – artritidou. Papričky stejně tak jako artritida totiž spouštějí tytéž chemické signály v těle, které způsobují bolest.

Tento objev výrazně rozšířil obzor při výzkumu artritidy. Vědci se blokováním molekulárních drah snaží ulevit od bolesti působené touto nemocí.

Pálivé jídlo pomáhá při zánětech a ucpaném nose

Siné antibakteriální vlastnosti kapsaicinu jsou účinné také v prevenci chronických zánětů dutin a ucpanému nosu. Ostrá pálivost chilli podporuje sekreci a pomáhá očišťovat sliznici nosu.

Kapsaicin je významná protizánětlivá látka. Principem účinku je inhibice peptidu „substance P“, který má souvislost se zánětlivými procesy.

Ostré koření je dobré na zažívání i hubnutí

Vědci z Duke University zjistili, že by kapsaicin mohl pomáhat při léčbě chronických zánětlivých střevních onemocnění (Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida). Jde o tzv. civilizační choroby s nejasným původem, které postihují mladé lidi mezi 20. a 30. rokem života.

Aktivní látka chilli papriček také pomáhá při prevenci žaludečních vředů, zneškodňuje totiž bakterie, jako jsou Helicobacter pylori aj.

Kapsaicin je termogenní látka, což znamená, že významně zrychluje metabolismus, následně pomáhá spálit kalorie a tuk. Spousta populárních „spalovačů tuků“ na trhu již dnes obsahuje kapsaicin.

Kapsaicin chrání srdce a ovlivňuje vyplavování inzulínu

Kapsaicin snižuje hladinu sérového cholesterolu, triacylglycerolů a účinně působí proti vzniku krevních sraženin. Pomáhá také snižovat riziko hyperinsulinemie, což je vysoká hladina inzulínu v krvi.

Podle studie v časopise American Journal of Clinical Nutrition australští vědci ukázali, že množství inzulínu potřebné ke snížení krevního cukru po jídle je nižší, jestliže byl pokrm kořeněn chilli. Jestliže je toto koření pravidelnou součástí jídelníčku, potřeba inzulínu klesne dokonce ještě níže. 

Výčet příznivých účinků chilli je ohromující, ale ne každý je příznivcem pikantního ochucování jídel. Chcete-li účinek chilli vyzkoušet i přesto „na vlastní kůži“ můžete si pořídit potravní doplňky, tinktury nebo masti s kapsaicinem.

Zdroje:

  • SESSA, William C. A New Way to Level Blood Pressure: Pass the Chili Peppers Please! Cell Metabolism (2010), 12(2), 109-110.
  • Chilli pepper link to arthritis pain. BBC NEWS [on-line] <http://news.bbc.co.uk/>
  • Chili pepper, dried. WHFoods [on-line] <http://www.whfoods.com/>
  • RAUSCHER, Megan. Capsaicin induces apoptosis by inhibiting mitochondrial respiration. OncoLink [on-line] <http://mdtmag.com/>
  • VRTIŠKA, Ondřej. Čili papričky pálí kvůli houbě. Týden.cz [on-line] <http://www.tyden.cz/>
  • AHUJA, K. et al. Effects of chili consumption on postprandial glucose, insulin, and energy metabolism. American Journal of Clinical Nutrition (2006) 84(1), 63-9. PMID:16825682.

Facebook komentáře

Share on Myspace