- Podrobnosti
-
Vytvořeno 16. duben 2010
-
Napsal Redakce
Doporučení Světové zdravotnické organizace, která na základě výzkumu už dvě desítky let doporučuje, abychom jedli pětkrát denně a zkonzumovali okolo
400 gramů ovoce a zeleniny, protože nám to sníží riziko zhoubného bujení, bylo zpochybněno.
Jeden ze závěrů nové studie říká, že jestli někomu konzumace ovoce nějaký efekt přinesla, byli to
kuřáci a těžcí alkoholici. U těch se riziko nádorů, které se u nich vyskytují častěji než u nás ostatních (plic a zažívacího traktu), snížilo. Jejich celkové riziko (že nějakým nádorem onemocní) a to i při "zdravé stravě" zůstalo vyšší, než jaké měl zbytek populace.
Také další poznatek vzbuzuje rozpačitost. Ačkoli statististicky vyšlo, že mužům holdování zelenině a ovoci mírně prospívá, ženám tato „zdravá strava“
riziko rakoviny naopak zvyšuje. Dokonce i tehdy, když něžné pohlaví nejí nic jiného, než jen samou zeleninu a ovoce a nebo si takové stravy dopřává ve velké míře.
Přesto, že jde o průzkum na velkém počtu osob a obrovském území, závěry z něj dělat nejdou. Rozdíly (chcete-li vliv zeleniny a ovoce) jsou tak nepatrné, že
statisticky jsou neprůkazné.
Zdroj: PAZDERA, Josef.
Ovoce a zelenina nás před rakovinou nechrání.
Osel.cz [online] <
http://www.osel.cz/>
Facebook komentáře