Jak napsat dobrý business plán

Podnikatelský plán je především mapa vašeho podnikání – kde jste nyní a kam se chcete dostat.


Stejně jako při cestování se i v podnikání bez své mapy můžete sice obejít, ale není jisté, že se dostanete tam, kam jste chtěli a kde se vám bude líbit.
Druhým důvodem, proč je dobré v začátcích podnikání sepsat business plán je to, že vám pomůže rozhodnout se, zda je vůbec dobré podnikání rozjet. Zjistíte, jakou šanci máte na úspěch. Z toho vyplývá, že podnikatelský plán píšete především pro sebe.

Business plán samozřejmě vyžadují i investoři či banky, když se rozhodují, zda je pro ně výhodné do vašeho podnikání investovat, ale pamatujte, že business plán musí být pravdivý a reálný – nemá cenu si nic namlouvat a nalhávat. Pamatujte, že je to stále mapa vaší cesty a pokud se na ni nebudete moci spolehnout, bude vám na nic.
Plán je dobré vytvořit na každý váš produkt, který má vlastní cílovou skupinu nebo který je dostatečně rozsáhlý na to, aby si zasloužil dlouhodobou analýzu.

Určete si osobní cíl

Než začnete psát, ujasněte si, proč vlastně chcete začít podnikat. Buďte k sobě upřímní. Pokud zakládá firmu více společníků, je důležité, aby vzájemně znali své osobní motivace a předešli tak budoucím sporům.

Nejčastějšími důvody pro podnikání bývá:

  • vydělat hodně peněz,
  • být nezávislý,
  • zbavit se šéfa,
  • vytvořit pro sebe zaměstnání, kde uplatním své schopnosti,
  • dělat to, co mne baví.

Návod na sepsání business plánu

Připravili jsme pro vás dvě varianty toho, jak může business plán vypadat. V podstatě neexistuje žádná závazná varianta. Tyto návody byly vytvořeny na základě zkušeností konzultantů Jihomoravského inovačního centra, které pomáhá podnikatelům zvýšit šance na úspěch. Součástí jejich zkušeností je i jednání s investory či zkušenými podnikateli. Mají tedy dobrou představu o tom, jaké informace jsou pro kvalitní business plán důležité.

Můžete si vybrat z rychlé varianty, která je stručnější a umožňuje intuitivnější práci, a z delší, podrobnější varianty. Ta je vhodná především pro ty, kteří mají již s podnikáním zkušenosti nebo jsou analytickými typy. Oba návody však obsahují veškeré informace, které jsou pro podnikání důležité.

Rychlý business plán

Před tím, než začnete podnikat nebo než vypustíte na trh nový výrobek, je důležité, abyste měli jasno ve čtyřech věcech:

  • KDO (kdo je vaše firma, váš tým a již dosažené výsledky, tedy proč zrovna vy uspějete),
  • CO (co je váš produkt, v čem je unikátní),
  • KOMU (komu chcete nabízet služby či produkty, kdo je váš zákazník a proč za váš produkt opravdu zaplatí),
  • JAK (jak přesvědčíte zákazníky, jak zabezpečíte další rozvoj firmy).

Zde naleznete kompletní návod Jak napsat rychle business plán.

Podrobný business plán

Pokud jste spíše analytický tip a máte raději detailní a analytické plány, doporučujeme Návod na napsání podrobného business plánu.

Jak má business plán vypadat

Běžný rozsah rozpracovaného business plánu může být i 10-15 stran. V tom případě však doporučujeme na první stránku umístit „executive summary“ – stručné shrnutí, které ušetří případného investora či banku čtení všech stran. Shrnutí by mělo stručně sdělit vše podstatné. Ideální rozsah je jedna stránka.

Kvalitní business plán obsahuje cíl a jednotlivé milníky na cestě za tímto cílem. Je tedy jasné, že je třeba ho čas od času revidovat, uzpůsobovat realitě, která bude nevyhnutelně mnohem barvitější, než jak jste si to na začátku plánovali.

Kdy plán revidovat

Vhodným obdobím k revizi je okamžik dosažení dílčích cílů či milníků. Například v okamžiku, kdy firma uvedla na trh první výrobek, získala investora či se rozrostla o další zaměstnance. Minimální dobou aktualizace business plánu by však měl být 1 rok.

Pamatujte: „Žádný business plán nepřežije setkání s prvním zákazníkem“.

Je zcela běžné, že se podnikatelský plán mění, uzpůsobuje a reviduje. Proto je tak důležité definovat si na počátku cíl, aby směr zůstal zachován.

(Autorem textu je Miloš Sochor, konzultant Jihomoravského inovačního centra)

Jak rychle napsat podnikatelský plán

Návod na rychlé sepsání business plánu, který obsahuje vše podstatné.

Číst dál...

Návod na sepsání detailního podnikatelského plánu

Zde uvádíme podrobný návod na sepsání podnikatelského plánu, jeho strukturu a obsah. Tato varianta je analytičtější a delší.

Číst dál...