Nízkokalorická strava zpomaluje stárnutí
Nízkokalorická strava zpomaluje stárnutí u primátů. Funguje to i u lidí? Opice na dietě netrpí cukrovkou. Onemocnění srdce, mozku a rakovina hlásí ústup.
Dietou s omezeným přísunem kalorií rozumíme běžnou zdravou stravu se všemi normálními složkami, která ovšem obsahuje o třicet procent méně kalorií, než je obvyklé. Od té doby, co vědci zjistili, že myši „na dietě“ žijí déle až o čtyřicet procent, vrtá jim v hlavě myšlenka, zda by to u lidí fungovalo podobně jako u hlodavců.
Hladovění rozhodně není cestou k dlouhověkosti, ale co taková vyvážená plnohodnotná strava ochuzená pouze o zhruba třetinový energetický podíl? Vědci z University of Wisconsin-Madison provedli první dlouhodobý výzkum na opicích makak rhesus a nyní výsledky jejich dvacetiletého výzkumu oblétají svět.
Profesor Richard Weindruch začal s výzkumem na opicích už v roce 1989 – polovina ze 76 opic byla na dietě a druhá polovina, tzv. „kontrolní skupina“, měla volný přístup k obyčejnému žrádlu. Třicet sedm procent opic z kontrolní skupiny zahynulo na následky chorob souvisejících se stářím ve srovnání s třinácti procenty opic s omezeným přísunem energie.
Zatím není možné s jistotou říci, zda omezený přísun kalorií prodlužuje život zvířat, natož lidí, ale výsledky studie, které byly publikované v časopise Science, jasně hovoří o prevenci chorob a zlepšené kondici zvířat ve stáří.
Jak můžete subjektivně posoudit z obrázku, opice ze skupiny s omezeným přísunem kalorií se zdají být mladší. Objektivně lze shrnout, že trpěly méně chorobami souvisejícími s věkem, a když onemocněly, tak až v pozdějším věku.

Práce je významná hlavně proto, že makakové jsou s námi blízce spřízněni. Hlavní cíl autoři spatřují ve snaze lépe porozumět mechanismům stárnutí. Po jejich pochopení budeme vědět co dělat, abychom žili zdravěji a déle.
Zdroje:
Hladovění rozhodně není cestou k dlouhověkosti, ale co taková vyvážená plnohodnotná strava ochuzená pouze o zhruba třetinový energetický podíl? Vědci z University of Wisconsin-Madison provedli první dlouhodobý výzkum na opicích makak rhesus a nyní výsledky jejich dvacetiletého výzkumu oblétají svět.
Méně je většinou více
Závěry studie jsou překvapující a potěší každého zastánce zdravého životního stylu. Nízkokalorická strava působí preventivně nebo alespoň oddálí cukrovku, rakovinu, srdečně-cévní choroby a atrofii (odumírání) mozku.Profesor Richard Weindruch začal s výzkumem na opicích už v roce 1989 – polovina ze 76 opic byla na dietě a druhá polovina, tzv. „kontrolní skupina“, měla volný přístup k obyčejnému žrádlu. Třicet sedm procent opic z kontrolní skupiny zahynulo na následky chorob souvisejících se stářím ve srovnání s třinácti procenty opic s omezeným přísunem energie.
Zatím není možné s jistotou říci, zda omezený přísun kalorií prodlužuje život zvířat, natož lidí, ale výsledky studie, které byly publikované v časopise Science, jasně hovoří o prevenci chorob a zlepšené kondici zvířat ve stáří.
Po cukrovce ani stopy
Nejvíce přesvědčivý důkaz se týká metabolických onemocnění. Zatímco pět opic u kontrolní skupiny onemocnělo cukrovku a dalších 11 na ni mělo náběh, protože měly vyšší obsah glukózy v krvi, u žádné z opic s upravenou stravou se cukrovka neobjevila. Výskyt srdečně-cévních onemocnění a nádorů byl snížen o padesát procent. Magnetická rezonance ukázala, že méně kalorií chránilo také šedou mozkovou kůru v průběhu stárnutí opic.Jak můžete subjektivně posoudit z obrázku, opice ze skupiny s omezeným přísunem kalorií se zdají být mladší. Objektivně lze shrnout, že trpěly méně chorobami souvisejícími s věkem, a když onemocněly, tak až v pozdějším věku.

Na levé straně vidíme fotografii makaka Canta, kterému je 27 let a který se stravoval dietně, zatímco na pravé straně je Owen (29 let), který přijímal normální stravu. Zdroj: University of Wisconsin-Madison/Jeff Miller
Opičí pacienti
Vědci z Wisconsinu vynaložili maximální úsilí, aby studie byla aplikovatelná na lidi. S každou opicí zacházeli jako s individuálním pacientem. Zvířata byla každých 6 měsíců podrobována zkouškám fyzické kondice. Vědci jim pečovali o chrup a prováděli lékařské zásahy, když bylo potřeba. Opice s cukrovkou dostávaly inzulin. Zvířatům, u kterých byl zjištěn nádor, byl odoperován.Práce je významná hlavně proto, že makakové jsou s námi blízce spřízněni. Hlavní cíl autoři spatřují ve snaze lépe porozumět mechanismům stárnutí. Po jejich pochopení budeme vědět co dělat, abychom žili zdravěji a déle.
Co zůstává nezodpovězeno
Zatím bez odpovědi zůstává důležitá otázka, zda kalorická restrikce prodlužuje život primátům, či nikoliv. Makakové v zajetí žijí průměrně kolem 27 let, je však znám i rekordman, který se dožil úctyhodných čtyřiceti let. Ačkoliv se skupina makaků s dietou může pochlubit větším procentem přeživších jedinců, rozdíl mezi oběma tábory není statisticky průkazný. Jestliže poslední z opic se sníženým příjmem kalorií zemře ve stejnou dobu jako poslední opice z kontrolní skupiny, bude to znamenat, že má omezený přísun kalorií pozitivní vliv pouze na oddálení nemocí, ale neprodlužuje život.Zdroje:
- Caloric Restriction Slows Aging in Monkeys. Technology Review [on-line] <http://www.technologyreview.com>
- Dieting Monkeys Offer Hope for Living Longer. The New York Times [on-line] <http://www.nytimes.com>
- Autor: Vlasta Stancová
- Datum: 20. 08. 2009
-
Sekce:
Zdraví a životní styl
Věda a výzkum
Medicína a farmacie
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM FONDEM PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ A MINISTERSTVEM PRŮMYSLU A OBCHODU ČR
Pro podnikatele: Jak začít podnikat · Jak a kde inovovat · Jak chránit průmyslové vlastnictví · Nabídky a poptávky










